Technik požiarnej ochrany

Oct 03, 2016 | Počet komentárov: 2

Botník na chodbe

Jan 19, 2017 | Počet komentárov: 4

Prenosné hasiace prístroje 6kg P6

May 15, 2024 | Počet komentárov: 44

Pivnice v obytnom dome

Oct 03, 2016 | Počet komentárov: 6

Polystyrén a novostavby

Jan 09, 2023 | Počet komentárov: 11

Hasiace prístroje v bytovom dome

Oct 03, 2016 | Počet komentárov: 4

Dotaz

Oct 03, 2016 | Počet komentárov: 3

SVB- 6 bytov

Technik požiarnej ochrany

Archivácia

Lucia - Mar 06, 2023

Prosím o radu, ukladá nejaký predpis alebo zákon ako dlho a aké dokumenty z oblasti ochrany pred požiarmi sa majú archivovať v rámci firmy? Napríklad požiarne poplachové smernice, evakuačné plány, požiarna kniha, strážna kniha a podobne. Ďakujem

Odpovedat

Róbert Ladecký - Mar 06, 2023

Priamo archivaciu legislativa neriesi. Statny poziarny dozor moze kontrolovat plnenie povinnosti spatne 3 roky. Takze urcite aspon 3 roky je nevyhnutne archivovat.

Odpovedat

Príručný sklad horľavých kvapalín

Martin - Sep 12, 2022

Dobrý deň, mám otázku. Môže byť príručný sklad s horľavými kvapalinami umiestnený v dvojpodlažnej stavbe, s tým, že sklad sa nachádza na prízemí a nad ním sú kancelárske priestory? Ďakujem za odpoveď.

Odpovedat

RL - Sep 12, 2022

Nie som si vedomý ustanovenia, že by musel byť sklad HK len jednopodlažná stavba. Určite musí byť na 1.NP. Takéto riešenie stavby považujeme za možné ak ho predpokladá a určuje schválené riešenie protipožiarnej bezpečnosti stavby. Ďalej takéto riešenie bude klásť vysoké požiadavky na stavebné a požiarne konštrukcie. Vytvára pre fyzikálne danosti požiaru nebezpečenstvo pre horné podlažia a preto takéto riešenie nepovažujeme za vhodné. Úplne presnú odpoveď dá jedine projekt požiarnej ochrany.

Odpovedat

RL - Sep 13, 2022

DOPLNUJEM !!!!!: podľa Vyhlášky MVSR č. 94/2004 Z. z. paragraf 6, odsek 6, písmeno d, musí tvoriť jednopodlažný požiarny úsek sklad horľavých kvapalín. Nie je definované aký sklad horľavých kvapalín (hlavný, otvorený, prevádzkový, príručný, etc.) preto mi vychádza, že každý - aj príručný.

Odpovedat

Spoločná ohlasovňa požiarov

Lucia - May 13, 2022

Dobrý deň, mala by som otázku ohľadom spoločnej ohlasovne požiarov. Ak je veľká firma, ktorá vo svojom areáli ma viacerých nájomcov, je povinná mať s každým uzatvorenú zmluvu o spoločnej ohlasovni. Kto je zodpovedný ak takéto zmluvy uzatvorené nie sú. Môže dostať firma nejaké sankcie, za to že nemá uzatvorené takéto zmluvy.

Odpovedat

RL - May 14, 2022

Podľa § 15 ods. 2 vyhl. MV SR č. 121/2002 Z. z. o požiarnej prevencii v znení neskorších predpisov, „Ak má v objekte sídlo viacero právnických osôb alebo fyzických osôb-podnikateľov, môžu sa títo dohodnúť o zriadení jednej ohlasovne požiarov. Dohoda má písomnú formu a je v nej uvedené, pre koho je spoločná ohlasovňa zriadená a kto zodpovedá za zabezpečenie nepretržitej služby podľa odseku 3, za jej vybavenie podľa odseku 4 a za uloženie potrebnej dokumentácie podľa odseku 5.“

Odpovedat

Spoločná ohlasovňa požiarov

Lucia - May 19, 2022

Áno, tomu rozumiem, ale " môžu sa dohodnúť" znamená že sa aj nemusia a čo v tom prípade. Každý si musí zriadiť svoju ohlasovňu? A v prípade kontroly ŠPD kto nesie zodpovednosť ak hlavná firma nebude mať uzatvorené dohody s nájomcami. Svoju ohlasovňu má samozrejme zriadenú. Či v prípade kontroly ŠPD sa oni o nájomcov ani nezaujímajú.

Odpovedat

RL - May 19, 2022

Presne tak. "Mozu" znamena, ze sa aj nemusia dohodnut. V takom pripade, si kazda pravnicka osoba (firma) zriadi svoju ohlasovnu. SPD pride na kontrolu na konkretnu pravnicku osobu - nie na objekt. A ak kontrolopvana firma ma zriadnu ohlasovnu poziarov, je vsetko OK. SPD sa moze zaujimat o najomcov iba vtedy, pokial prenajimatel cez najomnu zmluvi nepreniesol plnenie povinnosti na useku ochrany pred poziarmi prave na najomcov. Ak najomne zmluvy neupravuju poziarnu ochranu, tak prenajimatel plni povinnosti aj najomcom.

Odpovedat

Požiarne evakuačné plány grafické

Lubomir Danes - Mar 06, 2019

Dobrý deň. Potreboval by som poradiť ohľadom podpisov na PEP grafickom. Má tam byť aj podpis odsúhlasenia štatutára alebo stačí iba podpis technika? Ďakujem za odpoveď.

Odpovedat

Robert Ladecky - Mar 07, 2019

Vyhl. MV SR 121/2002 Z.z. § 31 Schvaľovanie a vedenie dokumentácie ochrany pred požiarmi (1) Požiarnu identifikačnú kartu, požiarne poriadky pracovísk, požiarne poplachové smernice a požiarne evakuačné plány schvaľuje štatutárny orgán právnickej osoby alebo ním poverená osoba, fyzická osoba - podnikateľ alebo ňou poverená osoba. Takže môj názor je, mať v DOPP originál schválený štatutárom alebo ním poverenou osobou a to čo je vyvesené po prevádzke, podľa mňa, už podpísané nemusí byť, ak je to v súlade s originálom.

Odpovedat

Núdzové svietidlá

Technik PO - Feb 19, 2018

kolegovia poraďte - ako často je potrebné vykonávať servis núdzových osvetlení? Mám to robiť ja ako TPO?

Odpovedat

Róbert Ladecký - Mar 09, 2018

Nudzove svietidla kontrolujeme test tlacidlom. Po stlaceni sa svietidlo pokial je v poriadku musi rozsvietit. Tymto skontrolujeme zdroj a ziarivku. Ak sa nerozsvieti, tak je bud ziarivka vypalena alebo je nefunkcny nahradny zdroj. Periodicitu takehoto testovania odporucame pri kazdej preventivno protipoziarnej prehliadke bud priamo Technikom PO alebo prevadzkovatelom urcenej osobe, minimalne vsak jeden krat rocne. Co sa tyka z hladiska elektrickeho zariadenia, tak tu si periodicitu urcuje elektrikar - osoba s odbornou sposobilostou.

Odpovedat

Kurz

Otázka - Aug 31, 2017

Dobrý deň. Chcem sa opýtať, či je možné absolvovať kurz na program od Dekaneka

Odpovedat

výpočtový program pre riešenie protipožiarnej bezpečnosti stavieb

Róbert Ladecký - Sep 03, 2017

Odpoved na Vasu otazku odporucam hladat na http://www.compeko.sk/pbs/

Odpovedat

TPO + iné funkcie

Mato - Jun 16, 2017

Dobrý deň, chcem sa spýtať či TPO môže vykonávať aj iné funkcie, konkrétne ja ako TPO vo výrobnej prevádzke preberám kamióny zo štiepkov a pilinou, som zodpovedný za riadenie v areály mám pod sebou 2 - 6 osôb, ďalej som zodpovedný za vyvážanie kontajnerov s odpadom cca 20 ks........ Matne si spomínam, že TPO môže vykonávať len príbuzné funkcie napr. BOZP a nie vyššie uvedené, ale niesom si istý či je to tak a neviem to nikde najsť.... Ďkujem.

Odpovedat

TPO + iné funkcie

Róbert Ladecký - Jun 19, 2017

Dobry den. TPO nema ziadne vyluky co sa tyka kumulovanych funkcii. Cize TPO nemusi vykonavat len pribuzne funkcie.

Odpovedat

kontrola

Silvia Kopčanova - Feb 06, 2017

Dobrý deň Prosim vás viete poradiť v akom intervale sa robia kontroly napr. v penzióne lebo z vyhlášky mi to nie je celkom zrejmé. Dakujem

Odpovedat

kontrola

Róbert Ladecký - Jun 19, 2017

Dobry den. Neuviedli ste kontroly coho. Predpokladam, ze mate na mysli "preventivnu protipoziarnu prehliadku", ktoru moze vykonavat TPO alebo SPO sa vykonava minimalne 1 x 3 mesiace v takych priestoroch ake opisujete.

Odpovedat

Protipožiarne dvere.

Monika - Oct 03, 2016

Dobry den, v nasom bytovom dome ludia suhlasili bohuzial s tym, ze realitka sa preburala nasou spolocnou stenou a vytvorila si v nej dvere, lebo potrebuje vodny zdroj, aby mohla ludi posielat k nam na toalety /mame v chodbe priestor pre upratovacku, WC/ a aby mohli vobec fungovat. To ze su ludia sprosti a dopustili to, s tym som sa zmierila, ale teraz mam obavu, lebo tam, odkial poziar nehrozil, lebo tam bola suvisla stena a ta nas oddelovala od realitnej kancelarie, tak teraz su tam dvere. Zmenili sa tym padom protipoziarne predpisy pre tento vchod do bytoveho domu, nie? Spravca, ani realitka nam informacie nedavaju - ako mam zistit, ze je vsetko v poriadku a ze tie dvere nie su hrozbou v pripade poziaru? Oznacenie ziadne nemaju a ak by som chcela od nich certifikat na tie dvere, su povinni mi ho ukazat? A ako by mal vyzerat, aby som vedela, ze nie je falosny? Viete mi poradit prosim? Sme bratislavsky bytovy dom s 80 bytmi, v tom nasom je 40 bytov a dom ma 10 poschodi. Vopred velmi pekne dakujem.

Odpovedat

dvere v spolocnej stene

RL - Oct 03, 2016

Odporucil by som Vam oficialnou cestou (postou, doporucene) vyzvat Vasho spravcu, aby Vam dal stanovisko, ci sa dana uprava realizovala cez miestne prislusny miestny urad, stavebne oddelenie. V zasade plati, ze taketo upravy su mozne, ale miestny urad urci, ci je potrebne vyjadrenie od statnych hasicov, ci dana uprava nevyzaduje poziarne opatrenia. Takym opatrenim by bolo napr. instalovanie poziarnych dveri.

Odpovedat

ochrana

Anonym - Oct 03, 2016

dobry , mam take zvlastne buchanie pod domom moze mi byt skontrolovane miesto ak by som poprosila o kontrolu ak je to mozne tak ziadam dufam ze som na spravnom mieste .nacina ves 287 dakujem

Odpovedat

DOKUMENTÁCIA o požiarnobez. char. užívanej stavby

Anonym - Oct 03, 2016

Dobrý deň, viem, že táto téma tu už bola rozoberaná viac krát, ale minule som sa nevedel zhodnúť s kolegom na jednej veci. Projekt PBS musí mať vypracovaný vlastník budovy pred kolaudáciou. Dokumentácia PBCHUS sa robí dodatočne pre staré budovy kolaudované do roku 1981. Touto cestou by som sa rád opýtal, pokiaľ dá vlastník objektu svoj objekt do prenájmu rôznym firmám, môže preniesť povinnosť vypracovania PBCHUS zvlášť každému nájomníkovi, alebo musí splniť túto povinnosť výhradne on a mal by spomínanú dokumentáciu vypracovať pre celý objekt? Ďakujem veľmi pekne za odpoveď.

Odpovedat

Programu PBS Dekánek

Anonym - Oct 03, 2016

Dobrý deň, som začínajúci špecialista PO a chcel by som sa opýtať, či sa oplatí investovať do programu Dekánek. Nemal som možnosť ho vidieť a preto by som si chcel nechať poradiť od niekoho kto ho pozná, či prostredníctvom tohto programu sa ľahšie a rýchlejšie vypracúvajú projekty PBS. Ďakujem veľmi pekne za každú odpoveď.

Odpovedat

program PBS Dekanek

Anonym - Oct 03, 2016

dobry den chcel by som sa spytat ci ste zakupili program PBS zaujimala by ma cena kolko to asi vychadza a ci sa to oplati. Dakujem

Odpovedat

OPLATI

Anonym - Oct 03, 2016

...urcite vyborny nastroj pre pracu s PBS. Odporucam!

Odpovedat

konstrukcny prvok a celok

Anonym - Oct 03, 2016

Dobry den, prosim Vas mozete mi poradit? pri jednopodlaznej novostavbe rod.domu s nevyuzivanym podkrovym , oddelenym poziarnym stropom. aky konstr.prvok je nosna obvodova stena z heluz(A1) zateplena polystyrenom(E) a na tom omietka(A1), podla mna a podla obrazku 10 v STN 920201-2 je to D1, nie? ci sa to urcuje inak ? podla inej normy? strecha je D3 a poziarny stop D1,nie je staticky zavisly od strechy, tak potom ide o nehorlavy konst.celok? a ci? Dakujem

Odpovedat

D1

Anonym - Oct 03, 2016

... podla mna ide o ide o nehorlavy konstrukcny celok, lebo strop nie je staticky zavisly od krovu.

Odpovedat

aj tak som to uviedla, ale

Anonym - Oct 03, 2016

aj som to tak uviedla, ale poziarnici mi to vratili, ze je to bud horlavy alebo zmiesany kc, tak preto sa pytam

Odpovedat

Špecialista štúdijný materiál

Anonym - Oct 03, 2016

Dobrý deň, rád by som sa pokúsil získať osvedčenie Špecialistu PO, viem aké sú podmienky na jeho získanie, ale bohužiaľ čo mám jednu skúsenosť, že niektoré organizácie ktoré robia kurzy poskytujú z môjho hľadiska nepostačujúce materiály. Chcel by som sa touto cestou opýtať, či nie sú vydané nejaké materiály vydávané priamo pre špecialistov v ktorých by bolo zahrnuté všetko dôležité na získanie osvedčenia. Ďakujem veľmi pekne

Odpovedat

Špecialista študijný materiál

Anonym - Oct 03, 2016

Dobrý deň, Vśetko dôležité sa naučíte zo zákona a vyhlášok, ktoré budete ako špecialista používať vo svojej praxi, prípadne niečo naštudujete z prislúchajúcich noriem. Na kurze Vám určite povedia aspoň celý zoznam potrebným vyhlášok, aby ste si ich vedeli zadovážiť. Otázky k písomným testom ns skúšku máte v pokyne prezidenta, myslím, že sú tam aj okruhu k ústnej skúške, ten si stiahnete na minv.sk. Veľa chuti do štúdia.

Odpovedat

Špecialista štúdijný materiál

RL - Oct 03, 2016

podla mojich vedomosti nie su vydane nejake specialne materialy pre odbornu pripravu na SPO. Ucastnik dostane materialy na skoleni od danej organizacie a to je vsetko. Mozno by ste si dokazali zabezpecit starsie od inych SPO, ale legislativa ide dopresu, cize sacto krat nebudu tie ine starsie podklady plne aktualne ....

Odpovedat

plynova kotolna

Anonym - Oct 03, 2016

Dobry den, chcel by som Vas poziadat o radu. Som zacinajuci technik PO a mam nastarosti objekt, v ktorom s nachadza plynova kotolna. Urcil som ju ako miesto so zvysenym poziarnym nebezpecenstvom, ale je to miesto bez trvalej obsluhy. Aku dokumentaciu treba vypracovat alebo co vsetko mam zabazpecit, aby to bolo v sulade s pravnymi predpismi. Vopred dakujem

Odpovedat

PBCH

Anonym - Oct 03, 2016

Hladam specialistu PO ktory by mi vypracoval projekt PBCH pripadne co k tomu specialista potrebuje aby ho vypracoval. dakujem

Odpovedat

pbch

Anonym - Oct 03, 2016

som špecialista PO a môžem Vám vypracovať PBCH, kontakt je v emaily

Odpovedat

K požiarno bezpečnostným charakteristikám

Jaro - Oct 03, 2016

Dodnes neviem pochopiť ako mohli naši "zákonodarcovia" dať vypracovávať požiarno bezpečnostné charakteristiky užívaných stavieb osobám s odobornou spôsobilosťou technika PO. Je to chyba, ktorá sa nemala stať. Ja pracujem ako ŠPO 13 rokov, dennodenne dostávam otázky od technikov, ako vypracovať PBCH. Skutočne neviem, ako má človek, ktorý nemá o stavbách a ich delení na požiarne úseky a ďalších podmienkach, ktoré PBCH vyžaduje vypracovávať túto dokumentáciu. Myslím, že na toto mali myslieť páni na prezídiu...

Odpovedat

PBCH a TPO

fero - Oct 03, 2016

Vypracovať PBCH užívanej stavby technikom PO nie je problém. Veď tam nič nepočíta podľa noriem ako špecialista. Stačí sa držat prílohy vyhlášky č.121/2002 v znení vyhlášky č.259/2009 Z.z.. Nerozumiem, prečo z toho technici aj špecialisti robia taký problém. A nakoniec, technici sa v kurzoch o stavbách všetko učili ako špecialisti, aj keď skrátene. Prečo pán špecialista robí z technikov "blbcov"?

Odpovedat

Hned prvy bod je problem - rozdelenie stavby na PU

juro - Oct 03, 2016

Hned prvy bod je problem - rozdelenie stavby na PU. Ako rozdelis stavbu na jednotlive poziarne useky? Ved Ty si nemozes svojvolne povedat, ze toto bude jeden, toto druhy PU a pod. Ako dalej opises - urcis stavebne konstrukcie - napr. aky je strop - hrubka, materila ked nemas ziadne podklady od majitela? Som zvedavy na Odpoved !!!!

Odpovedat

už len preto sa oplati

Anonym 20r TPO - Oct 03, 2016

už len preto sa oplatí nerobiť TPO - končím s touto profesiou

Odpovedat

Úplná pravda

Anonym - Oct 03, 2016

Plne s vami súhlasím podľa mňa je to záležitosť špecialistov PO a nie technikov. Ja osobne som technik PO, niekedy o rok by som si chcel spraviť aj špecialistu ak sa podarí, mám nejaké základy a vedomosti z PBS, ale aj tak si len tak bez niečoho nedovoľujem púšťať sa do projektov PBCH a už vôbec nie do PBS. Touto cestou by som sa chcel aj s niekým z tohto fóra poradiť. Chcel by som sa opýtať či má niekto z Vás nejakú PBCH nevýrobnej stavby vypracovanú, nejakú jednoduchšiu, ale na druhej stránke dobre vypracovanú a ktorú by mi mohol poskytnúť ako vzor. Ešte by som sa chcel opýtať, či existuje aj program na výpočty pre špecialistov PO ale nie platený, prípadne z kade by sa dal stiahnuť, vzhľadom na to že mi je zbytočné momentálne kupovať program ktorý možno ani nevyužijem... Ďakujem veľmi pekne

Odpovedat

Požiarnobezpečnostná charakteristika stavby

Ing. Koštial Branislav - Oct 03, 2016

PBCHS by mali spracovávať špecialisti požiarnej ochrany , ešte lepšie so stavebným vzdelaním. Prečo to hodili na TPO je otázka. Braňo

Odpovedat

Požiarnobezpečnostná charakteristika stavby

Anonym - Oct 03, 2016

Videl som mnoho poziarnych projektov a okrem vypoctov je PBCHS skoro to iste.zdatny technik PO by s tym nemal mat problem.

Odpovedat

nesuhlasim

Juro - Oct 03, 2016

NESUHLASIM - nie je to skoro to iste. Je to podstatne jednoduchsie. Ale napriek tomu je casto krat problem vypracovat niektore kategorie v PBCHS

Odpovedat

odpoved nesuhlasim

Anonym - Oct 03, 2016

dost zalezi aj na tom o aky objekt sa jedna. ak je to jednopodlazny nie je problem myslim vo vypracovani. ked sa posudzuje stavba z hladiska materialov neviem ci nam bude dovolene vrtat do steny a zistovat aky material je pouzity. ak teda nie je k dispozicii ziadna stavebna dokumentacia. a samozrejme ak je nejaky komplikovany objekt nehavam to SPO.

Odpovedat

hlavny problem - delenie stavby na PU

Juro - Oct 03, 2016

... ano, pokial nie je dokumentacia nevieme uviest pouzite materialy - a presne museli by sa robit sondy do muriva a pod. Ale problem je hned na zaciatku PBCHS - delenie stavby na PU. Ako ma TPO vediet ako bola stavba navrhovana co sa tyka rozdelenia na poziarne useku ...

Odpovedat

delenie na PU

rastislav - Oct 03, 2016

Ja to robim tak ze ak je stavba napr. 2poschodova a nie je tam nikde poziarny uzaver je to jeden poziarny usek. netreba si veci zbytocne komplikovat. Ak su tam poziarne dvere tak je to samozrejme poziarny usek. trebars schody. charakteristika je vypracovana len na zaklade vizualneho posudenia stavby. a ked sa pri kontrole najde chyba opravime a je to.

Odpovedat

Prečo to hodili na TPO je otázka .... a tu je odpoved.

RL - Oct 03, 2016

PBCH by samozrejme mali spracovávať špecialisti požiarnej ochrany. Ja som pocul preco to hodili na TPO. Jednoducho v tom bol kus politiky. Legislatívna rada vlády SR si vyhodnotila, ze ked sa to hodi SPO, vzniknu negativne dopady na ekonomiku - vydaje subjektov, ktorych sa to (PBCH) tyka. Kedze sa predpoklada, ze kazdy podnikatelsky subjekt, resp. pravnicka osoba by mali mat riesenu poziarnu ochranu a teda by mal mat aj svojho TPO, tak "akoze" ked to (PBCH) bude robit TPO budu dopady ziadne alebo minimalne.

Odpovedat

Rada

Anonymný - Oct 03, 2016

Dobrý deň chcel by som sa Vás opýtať, nevie mi niekto poradiť kde by som mohol nájsť v nejakej elektronickej podobe značky nachádzajúce sa v projektoch PBS, alebo kde by som mohol nájsť vzory prípadne nejaké šablóny požiarnopoplachových smerníc a ostatnej dokumentácie? Ďakujem za každú odpoveď...

Odpovedat

Dobrý deň, prosim Vas mohli

Olga Boďova - Oct 03, 2016

Dobrý deň, prosim Vas mohli by ste mi zaslať značky PBS, digitalne v cad. Dakujem Olga

Odpovedat

Značky + šablóny

IjanoImilataI - Oct 03, 2016

Značky používané vo výkresoch PBS Vám môžem zaslať vo formáte dwg. (AutoCAD), ak mi svoju požiadavku adresujete na môj e-mail: milata@firecontrol.sk. Šablóny pre DOPP v zásade nie sú. DOPP je potrebné vypracovať podľa platných predpisov, predovšetkým vyhláška o požiarnej prevencii.

Odpovedat

Požiarne značky

Jozef - Oct 03, 2016

Dobrý deň! Akurát čítam na Vašej stránke www.firecontrol.sk že máte požiarnej značky v elektronickej podobne. Chcel by som Vás poprosiť o zaslanie požiarnych značiek v PBS. Ďakujem a s pozdravom Tokarčík

Odpovedat

prosim vas o zaslanie znaciek

Anonym - Oct 03, 2016

prosim vas o zaslanie znaciek použivanych vo vykresoch pbs. dakujem

Odpovedat

Znacky

Zuzka33 - Oct 03, 2016

Dobrý deň, prosím Vás mohli by ste aj mne zaslať značky používané vo výkresoch PBS? Veľmi pekne Vám ďakujem, Zuzana.

Odpovedat

Znacky PO

Anonym - Oct 03, 2016

Dobrý deň, môžem Vás poprosiť o zaslanie značiek PO v elektronickej podobe, ak ich máte k dispozícii, nakoľko v ponuke Firecontrol sa už nenachádzajú.

Odpovedat

Dobry den,mohli by ste

Michal Krizik - Oct 03, 2016

Dobry den, mohli by ste prosim vas aj mne zaslat Značky používané vo výkresoch PBS. Vopred dakujem Michal Krizik

Odpovedat

PARADOX PRE SPRÁVCOV A SVB!!! - prehliadka verzus požiarna kniha

Jano Milata - Oct 03, 2016

Podľa §6a zákona nemusí vlastník bytového domu, SVBaNP v bytovom dome a správca bytového domu plniť povinnosť vyplývajúcu z §4 písm. f) zákona, t.j. vypracúvať, viesť a udržiavať dokumentáciu OPP v súlade so skutočným stavom a potrebou riešenia protipožiarnej bezpečnosti objektov a priestorov. Súčasťou dokumentácie OPP, podľa §24 ods.1 písm. e) vyhlášky je aj požiarna kniha. Požiarna kniha je podľa §29 ods.1 vyhlášky určená na záznamy o dôležitých skutočnostiach týkajúcich sa ochrany pred požiarmi, najmä o vykonaných preventívnych protipožiarnych prehliadkach. Podľa §4 písm. a) zákona musí vlastník bytového domu, SVBaNP v bytovom dome a správca bytového domu zabezpečiť v objektoch a v priestoroch vykonávanie preventívnych protipožiarnych prehliadok a odstraňovať zistené nedostatky. Z vyššie uvedeného vyplýva, že vlastník bytového domu, SVBaNP v bytovom dome a správca bytového domu na jednej strane nemusí viesť dokumentáciu OPP, ktorej súčasťou je aj požiarna kniha, do ktorej sa okrem iného zaznamenáva aj vykonanie preventívnej protipožiarnej prehliadky, no na strane druhej musí zabezpečiť v objektoch a v priestoroch vykonávanie preventívnych protipožiarnych prehliadok. Otázka preto znie: akým spôsobom a kde má technik PO zaznamenať vykonanie prehliadky v bytovom dome a ako preukázať kontrolnému orgánu jej vykonanie?

Odpovedat

Dobrý deň, ja to robím tak,

beba - Oct 03, 2016

Dobrý deň, ja to robím tak, že z každej prehliadky v obytnom dome si urobím písomný záznam so zisteným stavom. Tento záznam dám na vedomie príslušnému technikovi bytového hospodárstva s tým, že ak sú tam závady, ktoré je potrebné riešiť cez neho nech ich zabezpečí, pokiaľ sa jedná o vlastnícke byty tak záznam posielam aj domovým dôverníkom (odstránenie rôznych veci zo schodísk, s upozornením, že sa jedná o únikovú cestu) a zapíšem záznam aj do požiarnej knihy. Robím technika od marca 2008 a tento rok som to začala praktizovať s tými domovými dôverníkmi a zdá sa, že to bol dobrý nápad, keď niekto neodstráni nejaké väčšie kusy preč, tak sa to spätne dostane ku mne a ja vyzvem konkrétneho majiteľa, aby veci odstránil. Nie sú už tak ľahostajní ani k odcudzeným hasiacim prístrojom, či k vykradnutým hydrantom - prídu a upozornia, resp. sa už podarilo aj chytiť zlodejov. To, že záznam zapíšem aj do požiarnej knihy si myslím, že nemôže byť na škodu.beba

Odpovedat

Rozumný prístup

Jano Milata - Oct 03, 2016

Beba rozhodne ste zvolili rozumný prístup k veci - robiť písomný záznam z prehliadky, aj keď to legislatíva nevyžaduje a posielať ho domovým dôverníkom, čo má praktický význam. Zapisovanie do požiarnej knihy je samozrejme v úplnom poriadku. Vo svojom predošlom príspevku som však chcel poukázať na legislatívnu zmenu v novele zákona, ktorá zrušila povinnosť vypracúvať, viesť a udržiavať dokumentáciu OPP, vrátane požiarnej knihy, z čoho celkom prirodzene vyvstáva otázka, ako prehliadku zaznamenať. Zajtra idem na dajaký seminár a túto otázku na ňom predostriem. Čo sa týka krádeží hasiacich prístrojov a vybavenosti hydrantov, naozaj sa zdá, a my máme podobné skúsenosti, že prístup vlastníkov bytov sa mení. Osobne sa tomu moc nečudujem, lebo to považujem za prirodzený vývoj, že si ľudia začínajú uvedomovať, že ich vlastníctvo nie je len za dverami ich bytu, a že mať hasiace prístroje a funkčné hydranty má svoj význam.

Odpovedat

Novela zákona NRSR č.314/2001 Z.z. - plusy - mínusy

Ján Milata - Oct 03, 2016

Novela zákona je v platnosti už viac ako dva mesiace. Ako ju hodnotíte? Podeľte sa o svoje postrehy, o, podľa Vás plusy, resp. mínusy tejto novely.

Odpovedat

Zmeny pre správcovské spoločnosti a SVB

Ján Milata - Oct 03, 2016

Vážení kolegovia, novela zákona priniesla aj niektoré zmeny týkajúce sa povinností správcovských spoločností a SVB (pozri: http://firecontrol.sk/povinnosti-spravcu-bytoveho-domu-svb). Správca a SVB nemá povinnosť viesť dokumentáciu OPP (štatút, smernice, požiarnu knihu a pod.), no podľa §4 písm. a) má povinnosť, "zabezpečiť v objektoch a v priestoroch vykonávanie preventívnych protipožiarnych prehliadok". Ako teda zaznamenáte, že prehliadka bola vykonaná, keď nemusíte viesť požiarnu knihu? A ako to odkontroluje ŠPD? Správca a SVB síce nemusí viesť dokumentáciu OPP, no má povinnosť, "zabezpečiť vypracovanie dokumentácie o požiarnobezpečnostnej charakteristike užívanej stavby." Neobávate sa problémov s vypracovaním tejto dokumentácie pre bytové domy?

Odpovedat

požiarna kniha

baraňovský - Oct 03, 2016

je to proste blbosť jkeď so prevzal funkciu predsedu spoločenstva v.2009 a zisti som , že nemáme spravenú preventívnu prehliadkutak som zavolal požiarneho technika a dal so urobiť komplexnú kontrolu a spísali sa závady máme aj požiarnu knihu a všetké doklady čo k tomu patria.stálo nás to určitú sumu ale aspoň som si istý, že je to v poriadku .Lebo sú aj tký technici ktorý po kontrole dajú do zápisu štandartne neporiadok na chodbách a suchovod aj keď na ňom nie sú ventily je to ok. Obávam sa, že keby k niečomu prišlo, tak sa ťažko bude niekto bude vytáčať predseda SVBaNP Fedinova2/4 Bratislava V

Odpovedat

Požiarnobezpečnostná charakteristika

Ján Milata - Oct 03, 2016

Vážení kolegovia, zaujímali by ma Vaše názory na novú povinnosť, ustanovenú v novele zákona, v §4 písm. m), a síce povinnosť zabezpečiť vypracovanie dokumentácie o požiarnobezpečnostnej charakteristike užívanej stavby. Čo si o tejto novej dokumentácii myslíte? Podeľte sa o svoje skúsenosti s jej vypracovaním, resp. s problémami, ktoré sú s tým spojené.

Odpovedat

PBCH a požiarne dvere

Anonymný - Oct 03, 2016

Požiarnymi dverami môžem nazvať aj dvere z bytovej bunky na spoločnú chodbu, aj keď dvere nie sú vybavené zariadením na automatické zatváranie? Alebo aj dvere, ktoré sú vložené do požiarnej steny, ktorá oddeľuje dva PÚ a tiež nie sú vybavené zariadením na automatické zatváranie? Proste aké dvere musia byť vložené do požiarnej deliacej steny medzi dvoma PÚ. Každé dvere predsa majú svojú požiarnú odolnosť na určitú dobu.

Odpovedat

Nemusí platiť, že uzáver musí

Anonymný - Oct 03, 2016

Nemusí platiť, že uzáver musí mať samozatvárač... na to veľký pozor

Odpovedat

Zatváracie zariadenie ("samozatvárač")

IjanoImilataI - Oct 03, 2016

To kedy musí, resp. nemusí byť inštalované zatváracie zariadenie ("samozatvárač") rieši §5 ods.1 a 2 vyhl. MVSR č.478/2008 Z.z. - viď. prílohu tohoto príspevku. Inými slovami, zatváracie zariadenie nemusí byť zákonite inštalované na každom PU (§5 ods.2).

Odpovedat

Pri dverach okrem bytov to plati

milan - Oct 03, 2016

Pri dverach okrem bytov to plati ....... Ako je to pri oknach a inych uzaveroch ?????????

Odpovedat

Okná a iné PU - zatváracie zariadenie

IjanoImilataI - Oct 03, 2016

Dvere vedúce do bytu, v zmysle §5 ods.2 písm. b) bod 2 vyhl. MV SR č.478/2008 Z.z. nemusia mať inštalované zatváracie zariadenie. Požiadavka na inštalovanie zatváracieho zariadenia sa nevzťahuje na PU uvedené v §5 ods. 2 vyhl. MV SR č.478/2008 Z.z..

Odpovedat

požiarne dvere

Jano Milata - Oct 03, 2016

Na obe otázky je odpoveďou, "áno". Samozrejme platí, že PU musí byť vybavené zariadením na automatické uzatvorenie. Aké PD majú byť v požiarnodeliacej konštrukcii rieši PBS (projekt PO), z nej je potrebné vychádzať.

Odpovedat